Feb 2, 2012

Salam Terakhir ...


Setiap riwayat ada akrunya. Di saat ianya patut berlaku maka terakrulah dia. Di saat ini dapatku rasakan riwayat ku yang terakhir bakal terakru pada bila-bila masa sahaja dari sekarang.

Terasa amat letihnya tubuh ku di saat ini. Peluh merintik-rintik di dahi ku. Rasa seperti bunga-bunga berkuntum kecil harum mewangi berguguran dari atas memenuhi ruang dalam rumah ku. Ku cuba capai, lantas semuanya. namun masih ku lihat mana yang jatuh, bertaburan di lantai. Suasana berlainan sekali, jalan pulang sudah terbuka menanti aku dibawa pergi. Aku berbaring dulu ya. Tidak terdaya rasanya di saat ini. Hilang daya hilang upaya. Di pembaringan ini suasana mula terasa nyaman, damai dan tenang sekali.

Masa untuk ku pergi sudah sampai rasanya. Andai tulisan ku terhenti tiada hujungnya, tanda aku sudah pergi. Andai ada dosa sebesar mana sekali pun kalian padaku, sudah ku maafkan semuanya tidak tertinggal sikit pun jua. Dosa ku terserah pada kalian. Andai sudi memaafkan aku, mudah lah perjalanan ku nanti. Jika tidak, aku cuma pasrah pada takdir biar pun ku tahu tak terdaya nanti aku menempuhnya.

Pergi dulu ya.. kita jumpa nanti di sana andai tertulis dalam suratan dapat kita bertemu lagi. Semoga semuanya selamat. Terima kasih buat waktu kita sama bercerita dan beramah di dunia ini.. Kehadiran kalian benar telah mewarnai dunia ku, mengisi kosongnya ruang waktu aku yang datang sendirian dulu.

Semoga kalian tidak terpadam dari ingatan ku bila aku berada di dunia yang lain nanti. Aku pergi dulu, kalian menyusul kemudian, pastinya begitu lumrah dunia yang fana' ini.

Pesan akhir dari ku, jangan sedihkan apa yang kita tidak ada, jangan banggakan apa yang kita ada. asal hidup kita cumalah antara kita dan Tuhan. apa limpah kurniaanNya olahlah dengan baik agar berguna ia buat kita dan mereka yang di sekeliling kita, yang penting kita terusan belajar. nanti sampai masa kita kan sendirian semula tanpa di temani dunia melintasi alam pulang ke hadrat Nya. meninggalkan jasad di perut bumi ke alam baru tanpa kehendak dan kuasa diri.

Hujan mula merintik, kicauan burung tiba-tiba sepi.
Dunia entah ke mana pergi, tak nampak di mata ku lagi
Aku pergi dulu Saudara dan Sahabat...
Long pergi dulu adik-adik long sayang,
Bapak pergi dulu anak-anak ku semua
Isteriku jaga diri mu baik-baik.
Bapak.. Mak.. pergi dulu ye..

Assalamualaikum ...
Salam akhir buat semua

 لا اله الا الله 

 

 
 Uploaded by on 27 Jun 2007

Thanks for coming

Thanks for coming
Terima kasih sudi hadir

Tajuk - Title