Feb 6, 2012

Tuhan saya tidak samseng




Andai Tuhan panas baran sifatNya, agaknya tentu sudah sengsara orang yang terjemahkan sifatNya sebagai samseng, tapi Tuhan Maha  Pengampun, masih ada masa waktu untuk menarik balik kata-kata. Tuhan saya tidak samseng. Tuhan tuan tak tau lah saya.

Di saat ulat yang memakan isi daging Nabi Ayub a.s menghampiri hatinya, maka merayulah Ayub a.s agar tidak di izinkan oleh Tuhan untuk ulat itu meneruskan hajatnya, kerana Nabi Ayub a.s takut dia tidak dapat berzikir mengingati Tuhannya..Itu lah insan bernama hamba, tidak pula dia berkata samsengnya (dalam lorat bahasanya) engkau Tuhan buat aku macam ini. Fikir-fikirkanlah siapa kita nak kata Tuhan samseng..orang bukan Islam pun tak kata Tuhan dia orang samseng.

Tuan berkata tuan sudah membaca kamus dewan, maka saya pun mencari di dalamnya penerangan tentang perkataan samseng. Menurut kamus dewan samseng ialah ...

Samseng C , bp ark melawat orang mati
Samseng C penjahat ( suka merompak, menyamun, dll ): lagaknya persis seorang samseng yang ganas;
kesamsengan hal (sifat, perilaku dsb) yg berkaitan dgn samseng: ada juga yg menunjukkan kebiadapan dan kesamsengan mereka dlm bilik darjah.
- kamus dewan edisi ke empat ms 1383

Tidak dapat saya mengerti apa kaitannya huraian dari kamus dewan dengan terjemahan Al-Jabbar seperti yang tuan takrifkan itu.  Apakah hanya kerana " dll " yakni "dan lain lainnya" itu sahaja tuan ingin mengaitkan ia dengan terjemahan nama Allah Al-Jabbar. Tentunya kita tidak tahu dengan pasti apa yang dimaksudkan oleh pengarang kamus dengan "dll" itu.

Memetik artikel dari wikipedia melayu ...
Dalam agama Islam, Asmaul Husna (bahasa Arab: اسماء الله الحسنى) adalah sembilan puluh sembilan (99) asma (nama) Allah Subhanahu wa ta'ala yang terbaik. Sejak dahulu para ulama telah banyak membahas dan menafsirkan Asmaul Husna ini. Meskipun timbul perbezaan pendapat tentang jumlah nama itu, ada yang menyebut 132, 200, bahkan 1000 nama, namun menurut mereka, yang terpenting adalah hakikat Zat Allah Subhanahu wa ta'ala yang harus difahami oleh orang-orang yang beriman.

Asmaul Husna bermaksud dari segi bahasa ialah nama-nama Allah yang baik, mulia dan agung sesuai dengan sifat-sifat-Nya. Nama-nama Allah yang agung dan mulia itu merupakan suatu kesatuan yang menyatu dalam kebesaran dan kehebatan Allah, sebagai pencipta dan pemelihara alam semesta beserta segala isinya.
Para ulama berpendapat bahwa kebenaran adalah ketetapan dengan kebenaran yang lain. Dengan cara ini, masyarakat Muslim tidak akan mudah menulis "Allah adalah ..." kerana tiada satupun yang dapat disetarakan dengan Allah. Perbahasan berikut hanyalah pendekatan yang disesuaikan dengan konsep akal kita yang sangat terbatas ini. Semua kata yang dilekatkan pada Allah harus difahami keberbezaannya dengan penggunaan wajar kata-kata itu.

Para ulama menekankan bahwa Allah adalah pencipta dan penguasa alam yang abadi dan alam yang fana. Semua nilai kebenaran mutlak hanya ada (dan bergantung) pada-Nya. Dengan demikian, Allah Maha Tinggi. Tapi juga Allah Maha Dekat. Allah Maka Kuasa. Tapi juga Allah Maha Pengasih dan Penyayang. Sifat-sifat Allah dijelaskan dengan istilah Asmaul Husna, yaitu nama-nama yang baik...

.... Al-Jabbar - الجبار - Maha Perkasa.

wikipedia

Di terjemah pula di dalam bahasa Inggeris sebagai  The Compeller - arabacademy.com

Penerangannya pula ...


Al-Jabbaar is one of the authentic Names of Allah (swt) and it means ‘one who compels or restores.’ Al-Jabbaar, like the majority of the Names of Allah, is of an intensified form so Al-Jabbar not only means ‘one who restores,’ but “the One who restores completely.’

Jabbaar is from the root jabr (ج ب ر or جبر), and this root has several meanings:

a) The first meaning is ‘to pressurize, to compel and force someone to do something.’ From this, it is understood to mean ‘to tyrannize someone and be tyrannical.’ We learn from the Qur’an that:

وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِينَ
“And when you strike, you strike as tyrants.” (Qur’an, 26:130)

Similarly in Surat al-Maryam, Prophet `Isa `alayhi salaam says:

وَلَمْ يَجْعَلْنِي جَبَّارًا شَقِيًّا
“And He has not made me a wretched tyrant.” (Qur’an, 19:32)

b) Secondly, jabr means ‘to be strong, tall and great.’ ‘Nakhlatun Jabbaarah’ is used to describe a tall date palm tree that is very strong and gives a lot of fruit. Also in the Qur’an, when Bani Isra’eel (the children of the tribe of Isra’eel) were told to enter the city of Jerusalem, they said:

إِنَّ فِيهَا قَوْمًا جَبَّارِينَ
“Indeed within it is a people of tyrannical strength.” (Qur’an, 5:22)

c) The third meaning of jabr is ‘to repair the broken, fix and reform something.’ When something is incomplete and you complete it, that act is called jabr. Furthermore, when there is a deficiency and you make up for it that is called jabr. (Interesting fact: from the same root is the word ‘algebra:’ you ‘fix’ the equation.
  
The word ‘jabeerah’ is also used for a splint, to help broken bones.)

Proof for this Name

The word ‘Jabbaar’ appears 10 times in the Qur’an, but only once for Allah (swt). This word is used nine times for people who are strong, oppressive, or commit dhulm (injustice), who compel and force others. The last time it is used in the Qur’an in Surat al-Hashr (verse 23) is for Allah (swt).

If Allah is Jabbaar, what does it mean ?

a)      According to al Khattaabi, it means: “He is the One who forces His creation upon what He commands and upon what He has forbidden. In other words, whatever Allah wills, His will is executed.” The first meaning of Jabbaar is ‘Compeller,’ so whatever He wills is what happens. He is the One who implements His will.

b)     Secondly, it means ‘al ‘Aali fawqa khalqihi’, the One who is Exalted and High above His creation. In other words, He is the Greatest One. We said ‘nakhlatun jabbaarah’ is the tallest tree in the orchard. Allaah (swt) being al-Jabbaar is the Greatest and there is no one else who is greater than Him. He is the One who is Qawwiy, A’dheem (The Most Strong, The Most Great). He is the One who has ‘tawl’: He owns a lot and can give a lot. The Supreme Power and Authority belongs to Him Alone.

c)      Thirdly, Jabbaar means ‘Al Muslih, the One who Reforms, the One who fixes the situation for His creation. When we find our resources to be incomplete, Allah (swt) completes them. When we are unable to reach our goals, Allah (swt) assists us. He is the One who amends the affairs of His creation. It means if a slave is unable to reach His goal, Al-Jabbaar will enable Him and provide Him with the sources to reach this goal.
suhaibwebb.com


Sheikh Faraz Rabbani on the Divine Name 
Al Jabbar الجبار

Tiada satu pun yang menjuruskan kepada pengertian samseng iaitu pengertian yang negatif seperti yang tuan hujahkan itu. Carilah mungkin saya yang belum terjumpa. Kalau pun digunakan kepada manusia membawa maksud tidak baik, digunakan kepada Tuhan tetap ia membawa maksud yang tidak baik kerana samseng itu sifatnya tidak mulia. Ianya berlainan dengan perkataan takbur. Takbur membawa maksud kebesaran dan kekuaasaan sedangkan samseng adalah perbuatan yang tidak bermoral. Ini rasanya semua orang faham melainkan taksub menutupi mata hati dari melihat yang benar.

Ingin pula rasanya bertanya, apakah semua perkataan yang menunjukkan sifat dan kelakuan perangai makhluk boleh pula digunakan dalam menyatakan sifat Tuhan. Memang ada seperti yang tuan nyatakan, rahim sifat mahkluk, Tuhan pula Maha Rahim. Namun apakah sesuai jika disebut samseng makhluk, Tuhan pula Maha ...tak tergerak jari ini untuk menulisnya..

Bagaimana pula sewaktu berdoa, Ya Allah Tuhan ku yang maha pemurah, maha pengasih..maha Sams...begitukah nanti doa kita dan doa yang akan kita ajarkan kepada anak-anak nanti. Tentu beristiqfar anak-anak kita nanti, tidak pun tentu tertanya-tanya mereka dari manakah bapanya mendapatkan ilmu sedemikian rupa. 

Apa pun terjemahannya di dalam kamus, apa pun senibahasanya di dalam bahasa arab. Negeri mana pun asal kita, sejak dulu tiada ulama' muktabar yang berani menterjemahkan nama Tuhan sedemikian rupa. Samseng dalam apa bahasa, apa daerah sekali pun sifatnya tetap negatif di mata semua. Apa yang penting bagi kita apa maksudnya bila disebutnya perkataan samseng itu..Samseng bukan perkataan yang baik dan enak. kalau orang kata kita samseng, muliakah kita dipandangan orang itu.

Kita tahu memang ada sifat yang hanya untuk Tuhan tidak buat manusia dan sebaliknya seperti yang tuan hujahkan itu. Namun kita juga tahu Tuhan itu sifatnya mulia sedangkan samseng dan panas baran itu sifatnya keji.

Understanding The Exclusive Attributes 
& General Attributes Of Almighty Allah
- Sheikh ul Islam Dr Tahir ul Qadri -

Setahu kita, kita boleh cakap "kalau Tuhan nak samseng, memang boleh, kalau Tuhan nak menzalimi hambanya memang boleh..tapi Tuhan tak buat kerana Dia maha pengasih..

Tuhan menurunkan hujan hingga banjir besar meragut ribuan nyawa, itu bukan tanda Tuhan samseng. Ada rahsia yang kita hambanya tak terjangka di akal tanpa panduan ilmu dari Tuhan juga.

Janganlah kerana kawan tersilap kata, kita pun ikut sama mempertahankannya. Di pentas ilmu Tuan memang di hormati, jangan pula di pentas politik tuan bermain dengan kata-2 demi meng "cover" kawan dan pakatan hingga merendahkan sifat Tuhan pula. Wallahu'alam

Asma Ul-Husna By Dr Ary Ginanjar Agustian
Uploaded by on 2 Jan 2010

*********************

بسم الله الرحمن الرحيم

وَرَفَعَ أَبَوَيْهِ عَلَى الْعَرْشِ وَخَرُّوا لَهُ سُجَّدًا ۖ وَقَالَ يَا أَبَتِ هَٰذَا تَأْوِيلُ رُؤْيَايَ مِن قَبْلُ قَدْ جَعَلَهَا رَبِّي حَقًّا ۖ وَقَدْ أَحْسَنَ بِي إِذْ أَخْرَجَنِي مِنَ السِّجْنِ وَجَاءَ بِكُم مِّنَ الْبَدْوِ مِن بَعْدِ أَن نَّزَغَ الشَّيْطَانُ بَيْنِي وَبَيْنَ إِخْوَتِي ۚ إِنَّ رَبِّي لَطِيفٌ لِّمَا يَشَاءُ ۚ إِنَّهُ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ
Sahih International
And he raised his parents upon the throne, and they bowed to him in prostration. And he said, "O my father, this is the explanation of my vision of before. My Lord has made it reality. And He was certainly good to me when He took me out of prison and brought you [here] from bedouin life after Satan had induced [estrangement] between me and my brothers. Indeed, my Lord is Subtle in what He wills. Indeed, it is He who is the Knowing, the Wise.
Muhsin Khan
And he raised his parents to the throne and they fell down before him prostrate. And he said: "O my father! This is the interpretation of my dream aforetime! My Lord has made it come true! He was indeed good to me, when He took me out of the prison, and brought you (all here) out of the bedouin-life, after Shaitan (Satan) had sown enmity between me and my brothers. Certainly, my Lord is the Most Courteous and Kind unto whom He will. Truly He! Only He is the All-Knowing, the All-Wise.
Malay
Dan ia dudukkan kedua ibu bapanya (bersama-samanya) di atas kerusi kebesaran. Dan setelah itu mereka semuanya tunduk memberi hormat kepada Yusuf. Dan (pada saat itu) berkatalah Yusuf: "Wahai ayahku! Inilah dia tafsiran mimpiku dahulu. Sesungguhnya Allah telah menjadikan mimpiku itu benar. Dan sesungguhnya Ia telah melimpahkan kebaikan kepadaku ketika Ia mengeluarkan daku dari penjara; dan Ia membawa kamu ke mari dari dosa sesudah Syaitan (dengan hasutannya) merosakkan perhubungan antaraku dengan saudara-saudaraku. Sesungguhnya Tuhanku lemah-lembut tadbirNya bagi apa yang dikehendakiNya; sesungguhnya Dia lah yang Maha Mengetahui, lagi Maha Bijaksana.
Surah Yusuf Ayat 100

اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ ۚ يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ ۖ وَلَا يُحِيطُونَ بِشَيْءٍ مِّنْ عِلْمِهِ إِلَّا بِمَا شَاءَ ۚ وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ
Sahih International
Allah - there is no deity except Him, the Ever-Living, the Sustainer of [all] existence. Neither drowsiness overtakes Him nor sleep. To Him belongs whatever is in the heavens and whatever is on the earth. Who is it that can intercede with Him except by His permission? He knows what is [presently] before them and what will be after them, and they encompass not a thing of His knowledge except for what He wills. His Kursi extends over the heavens and the earth, and their preservation tires Him not. And He is the Most High, the Most Great.
Muhsin Khan
Allah! La ilaha illa Huwa (none has the right to be worshipped but He), the Ever Living, the One Who sustains and protects all that exists. Neither slumber, nor sleep overtake Him. To Him belongs whatever is in the heavens and whatever is on earth. Who is he that can intercede with Him except with His Permission? He knows what happens to them (His creatures) in this world, and what will happen to them in the Hereafter . And they will never compass anything of His Knowledge except that which He wills. His Kursi extends over the heavens and the earth, and He feels no fatigue in guarding and preserving them. And He is the Most High, the Most Great. [This Verse 2:255 is called Ayat-ul-Kursi.]
Malay
Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, Yang Tetap hidup, Yang Kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya). Yang tidak mengantuk usahkan tidur. Yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya. yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi; dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya. Dan Dia lah Yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)
Surah Al-Baqarah (2:255)
quran.com

وَلِلَّهِ الْأَسْمَاءُ الْحُسْنَىٰ فَادْعُوهُ بِهَا ۖ وَذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمَائِهِ ۚ سَيُجْزَوْنَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
Sahih International
And to Allah belong the best names, so invoke Him by them. And leave [the company of] those who practice deviation concerning His names. They will be recompensed for what they have been doing.
Muhsin Khan
And (all) the Most Beautiful Names belong to Allah, so call on Him by them, and leave the company of those who belie or deny (or utter impious speech against) His Names. They will be requited for what they used to do.
Malay
Dan Allah mempunyai nama-nama yang baik (yang mulia), maka serulah (dan berdoalah) kepadaNya dengan menyebut nama-nama itu, dan pulaukanlah orang-orang yang berpaling dari kebenaran dalam masa menggunakan nama-namaNya. Mereka akan mendapat balasan mengenai apa yang mereka telah kerjakan.
( 7:180) سورة الأعراف

*********************

Tulisan ini bukan tulisan politik, hanya mempertahankan kemuliaan nama dan sifat mulia Allah yang esa. 

Posting yang berkaitan
korapsi dan pencemaran ilmu agama di pentas politik 

Thanks for coming

Thanks for coming
Terima kasih sudi hadir

Tajuk - Title