Apr 25, 2013

Melayu ada juga yang bodoh

Melayu Ada Juga Yang Bodoh
________________________________

Pada April 2008, masa saya cuti diPulau Pinang saya cakap2 dengan jiran Cina sebelah rumah saudara saya Kita cakap kosong punya jam, saya ada tanya parti mana yang akan menang election 2008 di Penang. Itu jam dia cakap dengan relaks: Cina akan undi DAP ramai ramai. Saya tanya kenapa begitu.

Relaks dia jawab saja : kami Cina dah dapat apa kita mahu, Barisan dah buat semua, jambatan sekarang mau 2, airport, highway pantai, universiti, Rapid. Lagi semua kilang dan investor besar sudah masuk, harga rumah mula naik, banyak kondo sedang dan akan naik, lagi itu airport mau bagi besar, bisnes banyak baik…..mau apa lagi. Ini kali can bagi Cina ambik semua yang BN sudah bikin dan buang itu Melayu. Nanti kita enjoy itu untung lah, bangsa lain peduli apa.

Saya tidak cakap apa2 tetapi tukar topik lain. Baru saya sedar stail Cina, macam itu kacang lupa kulit. Sekarang saya tidak hairan mereka target Johor satu Malaysia sekalipun, bila sudah dapat hantam untung saja, bangsa lain pergi mati. Ok saya ajak kawan Melayu dan sahabat India pikir sekejap

Siapa kontrol bisnes? Cina bukan. Kenapa bila petrol naik sebab harga dunia, Cina bagi naik harga barang runcit, makanan? Kenapa dia mahu untung jugak itu 10, 20 atau 50 sen , kenapa dia tak mahu absorb kos tolong India atau Melayu? Cina boleh buat tapi dia tak mahu buat. Dia mahu untung, bangsa lain pergi mampus..betul tak? U pikir sendiri.

Siapa kontrol kerja private sektor? Cina bukan. Kenapa dia susah mahu ambik Melayu atau India kerja. Kenapa dia mahu itu Mandarin? Dia tolong orang dia dulu bukan, ada dia pikir pasal Melayu atau India? U pikir sendiri

Kalau dia ambik kerja pun, kenapa dia susah mahu bagi gaji lebih sikit. Kenapa gaji untuk Cina lagi tinggi dari Melayu atau India. Dia boleh buat tapi dia tak mahu sebab dia nak jaga untung. Bila kerajaan suruh bagi gaji minima baru dia mahu buat,kalau tidak sampai matipun dia tak mahu bagi gaji lebih.

Siapa kontrol housing bisnes? Cina bukan? Saya tanya kenapa harga tinggi2 . Dia jual 250k pun boleh untung, semua bangsa boleh beli. Tapi dia tak mahu, dia mahu untung besar, bangsa dia saja beli. Jadi 250-300k jadi 500-600k. Siapa boleh beli itu harga kalau tidak Cina saja. Kenapa buat macam itu? Tempat dapat Cina, untung dapat Cina, bangsa lain habuk pun tarak! U pikir sendiri

Itu pasal jangan percaya Cina. Dia kiasu punya bangsa. Sekarang dia cari undi Melayu sama India, esok dia buang tepi macam kampung Buah Pala. Itu sebab di Sarawak, Iban,Bidayuh tak mahu undi Cina masa election 2011. Cina menang tempat cina saja. Dia orang tau Cina pegang balak, pegang private sektor tapi tak mahu bagi gaji baik, tak mahu kontrol harga barang sebab dia fikir untung saja satu orang, bangsa lain pergi mati.

Lagi satu kawan, bila pilihanraya 1998 atau 1990, Melayu undi itu Anwar, Razaleigh kenapa Cina tak mahu ikut itu jam, dia takut bisnes habihloh orang buat kacau sana sini. Sekarang kenapa dia mahu orang Melayu ikut dia? Kenapa itu jam orang Melayu suruh ikut, dia tak mahu tapi sekarang dia mahu Melayu ikut dia. Ada lojik kah? U pikir sendiri. Kalau saya orang Melayu, saya mesti tak mahu ikut kalau ada respek. Tapi itu Melayu, ada jugak yang bodoh, macam itu Melayu PAS, PKR, macam anjing saja ikut.

Cina pandai kelentong, dia cakap itu kerajaan semua salah tapi dia sendiri salah dia buat tak tahu. Ini macam bangsa tak ada guna. Sekarang, India mahu undi BN, Cina bagi takut, dia buat cerita Najib pakai sama, Hindraf sudah jadi anjing, India tarak guna , macam. Kawan, itu Cina punya cakap jangan ikut. Semua bohong. Kalau dia mahu tolong, sudah lama bagi tolong. Tapi dia kiasu punya bangsa. Sama2 kita India dan Melayu kasi ajar sama Cina, mahu hidup Malaysia, mesti sama2

Disalin sepenuhnya dengan tajuk asal
di malaysianinsider-malaysiakini.worldheritage
dan di ruang komen di rockybru.com.my
The letter Guan Eng didn’t want you to read

mereka kata ini provokasi
tapi kita tahu inilah apa yang mereka impikan sebenarnya
Mereka sendiri yang melaungkannya selama ini
______________________

Komen Islam Browser

Saya masih ingat cerita dari orang lama berkaitan 13th May 1969. Antara ayat yang masih tergiang-ngiang di telinga hingga waktu ini " bukan semua orang cina jahat (berkaitan tragedi 13 Mei), masih ramai kaum cina yang macam kita juga (orang melayu) inginkan kehidupan yang sejahtera.

Ada satu kesah sewaktu keganasan memuncak, seorang melayu yang cedera parah sempat melarikan diri di dalam gelap malam. Akhirnya orang melayu berkenaan hilang daya dan cuba menyembunyikan dirinya dari penglihatan dalam gelap malam di hadapan pagar sebuah rumah.

Dalam keadaan yang agak mamai akibat kehilangan darah yang banyak, tiba-tiba dia dihampiri oleh tuan rumah berkenaan lalu membawanya masuk ke dalam rumah. Tuan rumah itu seorang berbangsa cina.

Sewaktu saya di Kluang, Johor, setiap hari saya menyaksikan gurauan "hati kering" tiga orang sahabat baik yang berniaga sebelah menyebelah di bazar di belakang sebuah panggung wayang.

Seorang Melayu, seorang Cina dan seorang lagi keturunan India. Suatu kebetulan yang betul berlaku dengan takdir Tuhan.

Kali pertama mendengar, saya ingatkan mereka sedang bergaduh. Hei melayu manyak malas, tengok sudah gunting rambut pun tak mahu kasi bersih.. Tukang gunting rambut melayu itu meluru keluar, hayya lu cina haa, wa punya atok cakap manyak betul la, kalau hati tarak busuk, itu bukan cina maaa.. peniaga India yang sedang berdiri antara dua kedai sahabatnya itu tersenyum sambil memandang saya. Walau pun tidak saya bertanya, lelaki India itu tiba-tiba bersuara. Adik jangan takut dia orang ni memang macam ni bergurau. kalau orang tak tahu, ingat sedang gaduh juga.

Selang beberapa minggu kemudian, lelaki cina yang berjual buah-buahan dikedainya datang menemui saya. Encik, saya mahu bikin cukai. Itu orang cakap encik pandai kira cukai, sambil dia menunjuk ke arah kedai kawan melayunya itu..

Di luar jangkaan, sejak hari itu lelaki cina berkenaan sering membawa kawan-kawan cinanya dikalangan kontraktor untuk membuat pengiraan cukai mereka melalui saya. Saya juga baru tersedar, mereka bukan sahaja berkedai kecil-kecilan tetapi juga kontraktor di ladang-ladang sawit yang berhampiran.

Malah ada yang menasihatkan saya agar berusaha untuk menceburi bidang lain seperti mereka.

Berbalik kepada cerita dari orang lama tadi, sewaktu komunis sedang bermaharajalela, ramai dari "panglima-panglima" melayu dipujuk oleh komunis cina agar menyertai mereka. Pendekar-pendekar atau panglima melayu ini dijanjikan dengan berbagai janji yang enak di telinga mereka lantaran dari kesusahan dan kemiskinan hidup waktu itu. Antara tugas mereka, mengambil cukai dari petani melayu di kampung. Agak sedih juga, ada antara mereka yang sanggup memancung kepala bangsa dan sahabat seagama mereka sendiri.

Lain-lain cerita yang saya masih ingat dengan sempurna, nak tahu macam mana cina ajar anak mereka agar bencikan melayu, mudah saja, Lu punya atok melayu bunuh masa 13 Mei walau pun pada hakikatnya itu tidak pernah berlaku kepada atok mereka.

Waktu itu saya tidak begitu memahami apa itu cina berfahaman Dap atau Mca. Yang saya tahu semua cina memandang melayu agak hina dan bodoh.

Sewaktu saya mula dewasa, agak sering juga bertemu dengan orang cina yang lebih dewasa dari saya. Sewaktu saya menunjukan bil "repair" kereta, lelaki cina itu agak terkejut dan kemudiannya tersenyum. Awak sudah kena tipu la kawan. Ini harga Melayu. Lain kali kalau mau repair kereta datang la ke Rasah (Negeri Sembilan) Saya rekemen you sama saya punya kawan. Separuh harga woo..

Tentang harga dan gaji berbeza, ini bukan rahsia sebenarnya. Saya mengenali makcik-makcik melayu yang bekerja di estate cina, di sagil, Johor. Gaji mereka cuma lapan ringgit sehari berbanding dengan nyonya-nyonya yang bergaji RM 12.00 hingga RM 15.00 sehari. Harga barang di pasar sagil juga tidak sama di waktu itu. Harga melayu lain harga cina lain.

Pada awal saya menempuhi dunia orang dewasa, saya memandang kaum cina seperti sekumpulan bangsa yang ingin membolot segala-galanya. Mereka tidak ingin berkongsi dengan sesiapa atas apa perkara sekali pun. Kalau boleh negara ini juga ingin mereka perintah tanpa kehadiran orang melayu dan india.

Cakap-cakap ini mungkin ramai yang menafikannya. Namun contoh jelas ada di negara di selatan Negeri Johor. Dan warisan mereka masih ramai di negara ini sedang berjuang untuk mendapatkan apa yang mereka impikan selama ini.

Mereka sedar untuk mencapai impian, mereka perlukan orang melayu untuk berada di barisan hadapan untuk berhadapan dengan orang melayu. Mereka tahu caranya dan mereka kenal melayu jenis mana yang mereka boleh tipu.

Agak hairan kalau di fikirkan, bagaimana seorang pengebom berani mati meletupkan diri mereka di waktu siang hari di pos kawalan israel, di malamnya pula, rumah dan seluruh isinya di leburkan oleh roket-roket dari pesawat israel. Kalau tidak orang palestin sendiri yang membuka mulut, tak secepat dan semudah itu untuk israel mengenali pengebom berani mati yang telah pun lebur bersama bom yang mereka ikat di badan.

Punah kayu dek kayu. peribahasa melayu. Dahulu kala, tangkai kapak diperbuat dari dahan kayu. Hayunan kapak besi yang bertangkaikan kayu itu akhirnya menumbangkan pula pohon-pohon kayu yang lain. Tanpa tangkai kayu, kapak besi tak mampu bertindak sehebat itu ke atas pohon-pohon kayu di hutan.

Kesimpulan komen

Jangan kerana sikap dan tindakan segelintir orang, kita menghukum seluruh bangsanya. Hakikatnya masih ada bangsa yahudi yang berdemontrasi menentang rampasan tanah orang palestin oleh pihak zionis.

Begitulah dengan kita bangsa-bangsa yang ada di Malaysia ini. Walau pun agak ramai orang cina yang bersikap suka membolot, namun ramai juga yang suka berkongsi. Walau pun ada cina yang tidak berkawan dengan melayu kalau tidak menguntungkan mereka tapi masih ramai cina yang melihat persahabatan tanpa memikirkan keuntungan.

Maka kita sebagai orang melayu wajar bijak dalam menilai.

Semoga orang melayu dari pas dan pkr menilai semula "kepercayaan" yang telah pun mereka serahkan kepada orang cina dari dap.

Sikap mereka terhadap orang melayu dan India dan juga terhadap agama Islam jangan dipandang remeh. Impian mereka masih berterusan dan mereka sedang gigih berusaha melalui tok guru-tok guru pas dan pemimpin melayu pkr.

Cerita ini mungkin tidak sempurna dari cara susunannya, namun niatnya suci. Kita dari apa bangsa sekali pun harus menghargai ketulusan hati dalam berkawan dan membina kehidupan yang sejahtera di negara yang rakyatnya terdiri dari berbagai-bagai kaum ini.

Orang cina tidak perlu takut kepada Islam yang dipertahankan oleh UMNO. Orang cina perlu lebih risaukan malah berhati-hati dengan sikap ekstrim melayu pemimpin pas dan pkr juga cina pemimpin Dap.

Penindasan dan ketidakadilan dari sikap ingin membolot segalanya sendiri tidak mungkin akan menghasilkan kesejahteraan dan keharmonian hidup antara kaum. Tragedi di Bosnia dan kezaliman israel di palestin harus menjadi pengajaran buat semua orang. Tiada suatu kaum pun mampu menghapuskan mana-mana kaum di dunia ini. Jika mampu, tentunya orang palestin mampu kita kira dengan sebelah jari tangan agaknya.

Bangsa adalah ciptaan Tuhan. Hanya Tuhan yang boleh meniadakan atau mengadakan apa yang Tuhan kehendaki.

Undilah UMNO, MCA dan MIC dari Barisan Nasional. Kesederhanaan dan kemaufakatan yang ikhlas amat perlu buat kita semua dalam memastikan generasi akan datang dapat hidup dengan sejahtera dan harmoni.

Thanks for coming

Thanks for coming
Terima kasih sudi hadir

Tajuk - Title